Bloki funkcjonalne w układach hydraulicznych. Omówiono jeden ze sposobów projektowania układów hydraulicznych, należący do metod systematycznych – metodę morfologiczną. Wyodrębniono ważniejsze podzespoły funkcjonalne układów hydraulicznych. Metodę bloków funkcjonalnych przedstawiono w dwóch wariantach; pierwszy z wykorzystaniem sześciu podzespołów funkcjonalnych i drugi, złożony z siedmiu podzespołów. Podano przykłady reguł służących do korekcji rozwiązań i przykład korekcji projektowanego układu.
Modelowanie pneumatycznego zaworu hamulca głównego. Przedstawiono model matematyczny i symulacyjny zaworu hamulca głównego, z uwzględnieniem ważniejszych uproszczeń. Pominięto masy i siły tarcia ruchomych elementów oraz podano wartości wszystkich współczynników modelu. Wskazano na możliwość wykorzystania tego modelu jako jednego z elementów przygotowywanego oprogramowania, pozwalającego na obliczanie przebiegów dynamicznych ciśnienia w złożonych, wieloobwodowych pneumatycznych układach napędowych.
Plany modernizacji węzłów uszczelniających w pneumatycznych napędach hamulcowych maszyn wyciągowych. Opisano zagadnienia związane z modernizacją węzłów uszczelniających w eksploatowanych pneumatycznych jednoosiowych napędach hamulcowych maszyn wyciągowych. Wskazano na możliwość zastąpienia uszczelnień skórzanych uszczelnieniami wykonanymi z nowoczesnych materiałów. Zaproponowano cykl badań stanowiskowych obejmujących sprawdzanie szczelności napędów z nowymi węzłami uszczelniającymi.
Wpływ przemieszczeń prowadnic hydrostatycznych na dokładność wymiarowo-kształtową obrabianych przedmiotów. Wykorzystano model prowadnic hydrostatycznych zamkniętych o stałym ciśnieniu zasilania. Podano zależności określające ich nośność i sztywność z uwzględnieniem działania dowolnego przestrzennego układu sił. Rezultaty teoretyczne porównano z wynikami badań i przedstawiono w postaci wykresów. Na podstawie badań określono wpływ przemieszczeń prowadnic na dokładność wymiarowo-kształtową obrabianego przedmiotu.