Bloki funkcjonalne w układach hydraulicznych. Omówiono jeden ze sposobów projektowania układów hydraulicznych, należący do metod systematycznych – metodę morfologiczną. Wyodrębniono ważniejsze podzespoły funkcjonalne układów hydraulicznych. Metodę bloków funkcjonalnych przedstawiono w dwóch wariantach; pierwszy z wykorzystaniem sześciu podzespołów funkcjonalnych i drugi, złożony z siedmiu podzespołów. Podano przykłady reguł służących do korekcji rozwiązań i przykład korekcji projektowanego układu.
Modelowanie pneumatycznego zaworu hamulca głównego. Przedstawiono model matematyczny i symulacyjny zaworu hamulca głównego, z uwzględnieniem ważniejszych uproszczeń. Pominięto masy i siły tarcia ruchomych elementów oraz podano wartości wszystkich współczynników modelu. Wskazano na możliwość wykorzystania tego modelu jako jednego z elementów przygotowywanego oprogramowania, pozwalającego na obliczanie przebiegów dynamicznych ciśnienia w złożonych, wieloobwodowych pneumatycznych układach napędowych.
Functional blocks in hydraulic systems. The morphologic method – one of hydraulic system design methods belonging to systematic methods is described in this paper. Hydraulic systems have been divided into several functional subassemblies. In turn, the functional block method is presented in two variants. One of them uses six functional subassemblies, while another one is expanded to comprise seven subassemblies. An example of solution correction rules is also presented. Finally, the correction of designed system is shown.
Modelling of pneumatic valve in air brake system. The article presents the mathematical model of the pneumatic brake valve with important simplifications. The masses and the friction forces of the moving parts were neglected and the values of all coefficients are given. The model is a part of developed software to calculate dynamic processes of pressure in the pneumatic multi-circuit systems.
Funktionsblocks in Hydrauliksystems. Es wurde eine morphologische Analyse besprochen, die eine von der Projektierungsmethoden der Hydrauliksystemen ist. Die wichtigsten Funktionsbaugruppen wurden gewählt. Die Methode wurde in zwei Fälle präsentiert, für sechs und für sieben Baugruppen. Die Beispiele von Regeln für Lösungskorrektur wurden angezeigt und für besprechenden System benutzt.
Modellierung des pneumatischen Ventils in der Luftdruckbremse. Es wurde ein mathematisches Modell von dem pneumatischen Ventil eines Zweileitungs-Druckluftbremsesystems mit der wichtigsten Vereinfachungen dargestellt. Massen und Reibungskräfte wurden beseitigen und Werten von allen Faktoren wurden bestimmen. Das Modell ist Teil einer Software für Berechnung der dynamischen Druckverläufe in den Mehrleitungs-Druckluftbremsesystemen.
© 2015 Hydraulika i Pneumatyka, design: wosiak.pl