Mechatronika w napędach płynowych. Elastyczne aktuatory pneumatyczne. Przedstawiono różne elastyczne aktuatory płynowe. Opisano stanowiska badawcze i zamieszczono doświadczalne charakterystyki statyczne muskułu pneumatycznego typu Fludic Muscle i charakterystyki dynamiczne dwumięśniowego układu napędowego (BMDS). Wskazano na zastosowanie układów kinematycznych z pneumatycznymi aktuatorami mięśniowymi.
Pojazd kołowy z wodnym hydrostatycznym układem napędowym. Opisano hydrauliczny układ napędowy, zbudowany z elementów programu produkcyjnego Nessie firmy Danfoss. Zaproponowano system sterowania i układ pomiarowy. Obliczono parametry i możliwości trakcyjne wózka z przekładnią hydrostatyczną. Wskazano na możliwości wykorzystania zmodyfikowanej konstrukcji.
Uproszczony sposób wyznaczania charakterystyk reologicznych cieczy magnetycznych. Przedstawiono uproszczony sposób wyznaczania charakterystyk reologicznych cieczy magnetycznej dla przepływu ciśnieniowego w oparciu o przyrząd pomiarowy nowej konstrukcji. Badano dwa rodzaje cieczy magnetycznych. Sporządzone charakterystyki reologiczne porównano z charakterystykami otrzymanymi w typowy sposób.
Porównanie aktuatorów hydraulicznych i elektrycznych wykorzystywanych w lotnictwie. Przedstawiono aktuatory zasilane energią hydrauliczną i elektryczną. Omówiono najważniejsze cechy obu rozwiązań. Porównano sprawność, opisano sposoby sterowania oraz niezawodność. Podano przykłady wykorzystania elementów w maszynach lotniczych.
Projektowanie dzielników w centralnych układach smarowania z wykorzystaniem algorytmów genetycznych. Omówiono układy centralnego smarowania i ich najważniejsze cechy. Przedstawiono uproszczony model przepływu środka smarnego przez dzielnik. Przyjęto dane dotyczące układu a następnie wyznaczono strukturę dzielnika w układzie smarowania. Zaprezentowano wyniki doboru dzielnika.