Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Po trwających ponad 2 lata pracach projektowo-budowlanych 31 marca 2016 roku nastąpiło uroczyste otwarcie nowego obiektu Laboratorium Badań Technoklimatycznych przy Politechnice Krakowskiej, w którym będą realizowane interdyscyplinarne badania wielkogabarytowych obiektów inżynierskich w warunkach skrajnych narażeń klimatycznych i środowiskowych.

Inwestycja składa się z części zabudowanej, tj. wielkogabarytowej, jednokondygnacyjnej przestrzeni testowej z wielkogabarytową komorą termo-klimatyczną, a także pomieszczenia pomiarowego i komercyjno-socjalnego i trzykondygnacyjnej strefy techniczno-magazynowej, oraz z części niezabudowanej, tj. placu manewrowego i ciągów komunikacyjnych przed wjazdem do komory.

Laboratorium Badań Technoklimatycznych ma być miejscem realizacji interdyscyplinarnych­ badań zgodnie z metodyką określoną szczegółowo w normach polskich i międzynarodowych, przede wszystkim prób funkcjonalności, wytrzymałości i przechowywania w warunkach skrajnych narażeń klimatycznych­ i środowiskowych, tj. temperatur­ od -55 °C do +70 °C, wil­gotności do 98%RH. Ma także umożliwić prowadzenie prób odporności na narażenia spowodowane przez opady atmosferyczne, tj. deszczowanie, szronienie lub roszenie, jak również narażenie promieniami słonecznymi. W Laboratorium jest także stanowisko, na którym prowadzone będą badania nowych materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych. Zostało ono wyposażone w minikomorę wibro-termo-baryczną o objętości testowej ok. 200 dm3, zakresie osiąganych­ temperatur od -100 °C do +180 °C i sterowaną szybkością zmian temperatury do 10 °C/min. W komorze będzie można prowadzić badania obiektów o masie do 60 t, w warunkach różnorodnych narażeń klimatycznych i środowiskowych, m.in. maszyn roboczych ciężkich, w tym budowlanych (koparki, ładowarki, spycharki, równiarki), urządzeń dźwigowych i przeładunkowych, cywilnych i wojskowych pojazdów kołowych, gąsienicowych lub szynowych, załogowych i bezzałogowych jednostek specjalnych wykorzystywanych w warunkach kryzysowych. W komorze mogą być badane również podukłady, takie jak: silniki spalinowe, hydrauliczne układy napędu i sterowania, podzespoły statków powietrznych i jednostek pływających.

Naprzeciw bramy wjazdowej do komory znajduje się specjalny plac manewrowy, na którym mogą być wykonywane próby ruchowe badanych maszyn i urządzeń i który może być wykorzystany jako lądowisko dla śmigłowców.

Szczegółowych informacji udziela dr hab. inż. Andrzej Sobczyk, prof. PK (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Na podstawie informacji
z Politechniki Krakowskiej

Reklama w HiP 1-6/2017

© 2015 Hydraulika i Pneumatyka, design: wosiak.pl